2019-02-27

Intervju med fansinisterna: Karin Hjalmarsson!


Berätta om dig själv, vem är du?
Jag heter Karin Hjalmarsson. Går andra året på Serieskolan i Malmö, där jag skapar serier kring tema stress/prestation.
Håller på med ett självbiografiskt bokprojekt som handlar om att jobba på kyrkogård, vara stressad, utmattad och ha höga krav på sig själv och sin tillvaro. Jag är m
edlem och aktiv i det feministiska seriekollektivet Dotterbolaget. Vi skapar utställningar, fanzine, högläsningar av serier, workshops och andra uppdrag. Inte minst peppar vi varandra. 

Vad gör du för serier och hur började det?
Jag gör (oftast) självbiografiska alternativserier. Tycker också om att experimentera med olika uttryckssätt; exempelvis måla serier i akrylfärg på svart kartongpapper. Började göra serier för några år sedan då det kändes som ett spännande uttryckssätt och konstform. Tidigare hade jag skrivit och tecknat/målat mycket separat. Kände att jag hade endel viktigt att berätta om och att serieformen passade bra för det. Det är ju en väldig slagkraftighet i att kombinera text och bild som gör att både budskap och känslor kan nå fram till läsaren på ett häftigt sätt.

Vad kommer di sälja på Malmö Seriefest?
Jag kommer att sälja affischer/prints, vykort, kylskåpsmagneter och fanzine med både nya och äldre serier. 

Vilka tips vill du ge till någon som vill börja göra serier och fansin?

Börja med att prova runt med olika tekniker och hitta ett uttryck som känns roligt att arbeta vidare med i serieform. Gå med i eller starta upp ett seriekollektiv där ni är fler som kan stötta varandra och utforska mediet ihop. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.