2016-02-21

Intervju med fansinisterna: Thomas Fels!


När började du rita serier och göra fanzin?

Mina allra första serie var humorstripen Airsson och tillkom kring 11 års ålder, ca 1978. Jag trodde att den skulle komma med i Svenska Serier. Pappa skrattade i alla fall. Sedan dess har det blivit allt från experimentserier, nonsenshumor, filosofi, superhjältar, skräck och vardagsrealism. Första fanzinet hette Megaton, varpå mängder med olika publikationer följde. Jag var bland annat med och startade Seriechock och sitter numera i redaktionen för Nordens Stjärnors albumutgivning, för vilken jag även tecknar och författar
.
Vad är det som du gillar mest med att göra serier och fanzin?

Jag gillar framför allt att dra in kosing. Har just investerat många dollar i ett enormt infrastrukturprojekt. Nädå, plånboken blöder ju egentligen för detta. Det bästa med att skapa serier är att tanken kan få ganska stor frihet och ögonblicken då man inser att man lyckats berätta något på ett engagerande sätt. Det fina med fanzinutgivningen är friheten att kunna pendla mellan rebell och finrum som man vill, samt gemenskapen med alla andra som håller på. Det finns många att beundra och lära av.


Vad kommer du att sälja på Malmö Seriefest?

Albumet Nordens Stjärnor volym 1. Med mängder med serieskapare som gör roliga, dramatiska och småorginella tolkningar av denna internationella superhjältegrupp på svensk mark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.