2016-03-02

Intervju med fansinisterna: Fredrik Toreblad!


När började du med att rita serier och göra fansin?

Jag har alltid ritat mycket och när jag flyttade till Lund 2003 för att plugga började jag så smått göra serier av mina tankar och upplevelser av studentlivet. Det dröjde till 2011 innan jag började publicera mina serier och tills efter Malmö Högskolas seriekurs 2013 som jag började göra riktiga fanzin. Zombieserien Outbreak: Gbrunka kom ut till Seriefest förra året.

Vad är det som du gillar mest med att göra serier och fansin?

När idéerna bara väller fram och jag knappt hinner med att skriva ner dem. Och sen är hela arbetet med att printa ut och häfta ihop fanzinen med alla sidor i rätt ordning en väldigt trevlig process. Helt plötsligt har man en riktig produkt med sina egna underbara bilder i. Däremot är digital färgläggning och textning riktigt tråkigt – framför allt att göra pratbubblorna.

Vad kommer ni sälja på Malmö Seriefest?

Jag har några ex av min zombieserie kvar. En nyhet som jag jobbar på kontinuerligt är små informationsblad om fysik. Jag jobbar som NO-lärare åt barn med språkstörning vilket innebär att den mesta informationen får arbetas om till förklarande bilder. Än så länge har jag en komplett genomgång av kärnfysik och radioaktivitet i ett behändigt fickformat – perfekt att ha i plånboken i händelse av hätsk debatt på krogen!  
Som vanligt kommer berättelsen om actionhjältinnan Chainsaw Susie finnas med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.