2020-02-20

Intervju med fansinisterna: Jorge Varas "Varilla"!



Berätta om dig. Vem är du?


- Mitt namn är Jorge Varas, född i Chile 1942.

Nu bor jag i Malmö och har gjort det sedan 1982. Jag är bildkonstnär, illustratör, journalist och författare, videoproducent, serietecknare och grafisk designer.



Vad gör du för serier och hur började det?

- Mina serier handlar om fördomar, orättvisor och maktmissbruk, politisk satir. Jag sysslar också med karikatyrer och satiriska teckningar samt har gett ut två barnböcker där jag själv har illustrerat.

Min far som var eltekniker hade förmågan att rita karikatyrer på sin fritid och han var min första lärare redan när jag var liten.

Under min tid som elev i gymnasiet skapade jag en satir tidnig om livet i skolan

1958 publicerade jag en seriestripp om en fotoreporter i lokaltidningen “Chena” i San Bernardo, Chile. Efter det fick jag möjligheter att vara med i olika publikationer fram till militärkuppen 1973 då jag tvingades flydde jag till Argentina och sen Rumänien. Där skapade jag en karikatyrkaraktär av Pinochet: "Perro Chancho" (hundsvin). 1978 fick jag det högsta heders omnämnandet i den Första biennalen för grafik humor, Havanna Kuba.



Vad kommer du sälja på Malmö Seriefest?

 
- Karikatyrer- och satirposters, nya och gamla serier samt min egen satirtidning från förr.



Vilka tips vill du ge till någon som vill börja göra serier och fansin?


1 Var dig själv och tro på dig själv.
2 Var öppen för den nya tekniken utan att glömma den gamla.
3 Jobba mycket.
4 Var inte rädd, våga visa det du kan.
5 Om du misslyckas en gång, försök igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.