2020-02-27

Intervju med fansinisterna: Yvette Gustafsson!


Berätta om dig. Vem är du?

- Jag heter Yvette Gustafsson och jag är serietecknare. Jag gick på Serietecknarskolan i Hofors 2004-06 och sedan dess har det varit serier hela vägen. Förutom egna serieprojekt gör jag även uppdrag, mestadels serier för pedagogik, utställningar och vetenskap. Jag gör också Skapande skola-projekt kring serier. Det är många olika projekt som går parallellt, men det är så jag måste ha det, min hjärna funkar så. 

Vad gör du för serier och hur började det? 

- Jag gör olika typer av serier: Humor/äventyr-serier, humorstrippar och serier om vetenskap. Jag har alltid läst serier, alla typer av serier! Mest läste jag Kalle Anka, Musse Pigg och Min Häst som ung, så det var ganska naturligt att Zak&Ting är en äventyrsserie med humor och finurligheter i språket.  

Senare började jag även göra självbiografiska serier, där jag inte kan låta bli att se på humorn i vardagen och det blev till sist humorstrippserien Feltänkt. Feltänkt är en strippserie som man kan läsa på Instagram ( http://instagram.com/feltankt ) och man kan vara med och delta i Stories på Instagram. Det är ett community mer än en serie, nästan :) Det visade sig att det är fler än jag som tänker lite fel ibland. 

De vetenskapliga serierna gör jag mest till nischade utställningar och tidningar om specialområden, bland annat till Populär Astronomi. Jag gick naturvetenskapliga programmet på gymnasiet, så det känns bra att kombinera det tänket med serier. 

Vad kommer du sälja på Malmö Seriefest? 

- Jag har med mig mina serier Zak&Ting och Feltänkt. Zak&Ting är en serie jag jobbat på länge(14 år!). Jag har med mig det stora äventyret Zak&Ting: Jobbiga jävlar som kommer i en handtillverkad box. Kanske har jag även hunnit göra ett nytt äventyr i tid till Malmö seriefest.  

Jag har samlat alla Feltänkt jag gjorde under 2019 (ett avsnitt i veckan) i en pocketbok som jag har med mig till Seriefest.  

Vilka tips vill du ge till någon som vill börja göra serier och fanzin? 

- Gör dem! Det är kvantitet över kvalitét som gäller, och det som räknas är det som hamnar på pappret. Idéer kan se så fina ut i huvudet, men blir nästan aldrig lika bra på pappret, så det är lika bra att få ned dem på papper fort innan man fäst sig vid idén för mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.