2016-03-07

Intervju med fansinisterna: Per Myrhill!


När började du rita serier och göra fanzin?
Jag har ritat och tecknat serier sedan jag var liten. De första försöken bör jag gjort runt 1980, jag var då fem år. Jag var med i några skoltidningar som kan klassas som fanzin tror jag. Det första officiella fanzinet jag gjorde var mitt lilla skötebarn, Plutonium Comics. Det första numret såg dagens ljus 1993.

Vad är det som du gillar mest med att göra serier och fanzin?
Att göra serier är för mig en livsviktig ventil. På senare år har jag mer och mer övergått till självbiografi. Att göra fanzin av serierna gör att jag utan att kompromissa kan trycka upp och låta folk få läsa mina grejer. Att syssla med fanzin handlar, för mig, mycket om att nätverka och hålla kontakt med andra serieskapare och utgivare. Jag kan även då få chans att prata material och tekniker med alla de som jag själv avgudar. Somliga skulle jag inte ens vågat fantisera om att få prata med när jag satte igång med det här. Att avstånden krympt och att man med några enkla hashtaggar kan vem som helst, vart som helst är helt underbart!

Vad kommer du att sälja på Malmö Seriefest?
Jag kommer ha med mig Plutonium Comics 9-12 Plutonium Comics Special2/Ebola 1, Ett rykande färskt Plutonium Comics Special 3/Ebola 2 samt lite fräna pins, klistermärken och lite goda karameller (karameller och klistermärken bjussar jag på! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.