2018-01-18

Intervju med fansinisterna: Mike Hammarberg!


Berätta lite om dig själv, vem är du?

Jag heter Mikael, är serietecknare och driver förlaget SBKH Förlag sen två år tillbaka. Jag kommer från Linköping och har ritat och målat så länge jag kan minnas. SBKH Förlag ger i första hand ut serier, men har också gett ut två diktsamlingar som jag tycker mycket om. Vi har dessutom släppt tioåriga Stellas två första serier om hennes karaktär Fisken, vilket jag är väldigt glad över att ha gjort.

Vad gör du för serier och hur började det?

Jag är en relativt nykläckt serietecknare, men har velat göra en egen serietidning ända sen jag fick Megaton av Thomas Fels när jag var typ sju år gammal. Jag hade en personlig kris och krasch som resulterade i min första egna serietidning "Det Jävla Ordet...". Det var ett enormt steg för mig att våga släppa den, men när jag märkte responsen och, även om det låter lite kliché, hur det hjälpte mig, så fattade jag att serier var min väg att gå i livet. Jag har hittills gjort självbiografiska serier, eller berättelser om händelser där jag är i periferin.

Vad kommer du sälja på Malmö Seriefest?

Jag kommer sälja SBKH's titlar, och kommer med största sannolikhet att ha med två ny titlar på förlaget; ett retrospektiv på Superkillen av av Pelle Vallsinger och mitt nya seriefansin.

Vilka tips vill du ge till någon som vill börja göra serier och fansin?

Så enkelt som jag kan säga det: Gör det! har du en idé så kör på. Det bästa med det, tycker jag, är att man gör exakt som man vill och i mina ögon behöver det inte ligga så mycket prestige i det. Jag är en nobody och har fått väldigt mycket hjälp och tips från folk som sysslat med serier länge, vilket gör att man känner att man vill fortsätta. Skulle någon bete sig illa...ja, då kan man ju alltid sätta dit dem i en serie sen.




Vill du läsa mer om utställarna? Gå in under fliken Fansinförsäljare så hittar du deras presentationer och hemsidor!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.