2018-02-06

Intervju med fansinisterna: Aiden Kvarnström!



Berätta lite om dig själv, vem är du?

Jag är en serieskapare som spenderar massor av tid med att läsa om historia, cryptids och spökhistorier när jag inte tecknar eller läser serier. Har aldrig varit chill i hela mitt liv. Tv-spel (helst Nintendo) och romaner är också kul. Jag är full av "fun facts" fast utan "fun"-delen.

Vad gör du för serier och hur började det?

Haha, jag minns inte vad jag skrev förra året så om det inte stämmer överens så skyller jag på att jag är en annan person nu. Hursomhelst så ville jag teckna serier första gången när jag var tolv år för jag älskade att läsa dem, men insåg att jag inte kunde rita bakgrunder och gav upp den drömmen. Sen insåg jag att jag a) får rita hur jag vill och b) jag kan lära mig rita bakgrunder, och började rita serier igen i gymnasiet (Ganska mycket för att en vän påminde mig och hur jävla awesome serier är.  

Jag gör en del surrealism, mycket som kanske skulle falla under urban fantasy. En hel del karaktärer är trans och ofta bi eller gay. Har på senare tider också testat självbiografiskt, vilket i och för sig resulterade i en trans och bi huvudkaraktär. 


Vad kommer du sälja på Malmö Seriefest?


Hemmagjorda fanzines (DIY är punk!!). Inklusive: pinsam självbiografi, skräckserier, surrealism och kanske något som närmar sig något poetiskt. Möjligtvis en målad mugg eller två också. Och fanzinepaket! Så en kan äga alla mina serier för ett billigare pris.

Vilka tips vill du ge till någon som vill börja göra serier och fansin?

Glöm inte att öva på att skriva också. De flesta "gör serier"-böcker handlar bara om tecknandet, men om en inte tecknar efter någon annans manus är man författare också. Så läs mycket böcker och serier i genren du vill arbeta i och öva på berättandet lika mycket som tecknandet.
Fastna inte i att det måste se ut på ett visst sätt eller att du inte "kan" teckna. En kan öva på det en vill bli bättre på, och ingen annan kan göra det just du gör.
En bra scanner rekommenderas också varmt.



Vill du läsa mer om utställarna? Gå in under fliken Fansinförsäljare så hittar du deras presentationer och hemsidor!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.