2018-02-08

Intervju med fansinisterna: Ninke!



Berätta lite om dig själv, vem är du?

Jag heter Ninke och föddes i Delft, en stor och vacker stad i Nederländerna. Eftersom jag var väldigt förtjust i Sverige och svenska kultur åkte jag till Sverige på ett 10 månader långt utbyte 2014 till 2015 och lärde mig svenska. Nu under 2017-2018 pluggar jag serieteckning på Serieskolan i Malmö. Innan jag flyttade till Malmö gjorde jag en utbildning till Mediadeisgneri's -Hertogenbosch (NL) och i framtiden vill jag plugga ryska på universitet.
Jag älskar serier (såklart), datorspel, att lära mig språk, klappa min hund och fika.

Vad gör du för serier och hur började det?

Mina serier följer ofta mina egna fascinationer och passioner. Jag använder mycket humor och mina serier har alltid fokus på karaktärerna och deras relation till varandra.
Just nu jobbar jag på en serie som handlar om kosmonauter och Sovjetiska rymdstationer. Det började genom min fascination för allting Ryssland och "the space race" mellan USA och Sovjetunionen.

Jag har också jobbat ganska länge på en serie vid sidan om som handlar om ett gäng internationella studenter och kompisar som bor i London. Många av karaktärerna skapades genom mitt intresse för specifika länder och kulturer.

Vad kommer du sälja på Malmö Seriefest?

Fansin (bland annat, ev min kosmonautserie), prints på olika artworks, on-the-spot- commissions och förhoppningsvis små prylar som nyckelringar och pins.

Vilka tips vill du ge till någon som vill börja göra serier och fansin?

Det finns ingen nivå man måste nå innan man får/kan göra serier, man lär sig bara genom att hoppa in och göra det! Titta mycket på sånt som inspirerar dig att skapa och använde det som ett inspirationscollage till ditt eget skapande.
Mitt sista tips är att köpa Making Comics av Scott McCloud. You won't regret it! Serieskaparens bibel!



Vill du läsa mer om utställarna? Gå in under fliken Fansinförsäljare så hittar du deras presentationer och hemsidor!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.