2018-02-10

Intervju med fansinisterna: Eileen Laurie!



Berätta lite om dig själv, Vem är du? 

Efter utbildning i fri konst i Nordirland började jag teckna serier på Malmö universitets kurser. Jag arbetar även med grafiska tekniker som linoleumsnitt och limtryck. Jag har hållit tecknings- och serieworkshops sedan 2015 tillsammans med Bästa Biennalen, IM och Seriefrämjandet. Naturen och att vara ute är viktigt för mig och jag arbetar även som utomhuspedagog och med temat land art.

Vad gör du för serier och hur började det?


Jag har alltid tyckt om att skapa/teckna/måla och att läsa – både böcker och serier. 2011 deltog jag i kursen ”Skissen som kreativt verktyg” på Malmö universitet och blev inspirerad av seriens möjlighet att kombinera bild och text. Jag tycker också om att genren är så bred – en serie kan handla om vad som helst och se ut hur som helst.

Jag har publicerat min fanzinserie Killer Jellyfish Trash the Planet sedan 2014. 2017 deltog jag i antologin That Girl Comic som skapats av kollektivet Team Girl Comic i Skottland. Jag är intresserad av människans plats i naturen och miljön och politiska serier – det som händer i världen och hur vi tolkar det. Jag gillar också det surrealistiska i serier – anything can happen!


Vad kommer du sälja på Malmö Seriefest?

Jag kommer att sälja fansin från min pågående serie Killer Jellyfish Trash the Planet. Mina mördarmaneter tillhör ”funny-animals”-traditionen och är både surrealistiska och allvarliga. Jag kommer även att sälja antologin That Girl Comic som skapats av kollektivet Team Girl Comic i Skottland. Vi var flera kvinnliga serieskapare från Skottland som skapade olika serier på temat – Growing up.



Vilka tips vill du ge till någon som vill börja göra serier och fansin?


Det är säkert bra att läsa många olika serier – Malmö stadsbibliotek är en fantastisk resurs. Jag tror att många börjar med att kopiera serier som de tycker om. Sedan kommer man på egna idéer. Jag tycker om att träffa andra som tecknar serier och att skapa tillsammans. Här handlar det inte om prestation, utan om att hitta tillbaka till det lekfulla och barnsliga och att stödja och inspirera varandra. Jag försöker att teckna så mycket och så ofta som jag kan och att ha tålamod – det är både fint och frustrerande att teckna serier. Det blir ofta inte alls som jag vill. Då dricker jag en kopp te och börjar om

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.