2023-08-16

Intervju med fanzinisterna: Cosmic Leeches!




Berätta lite om dig själv, vem är du?
Anna aka Ray, aka CosmicLeeches på sociala medier. En hemtjänstvikarie på dagtid, och en serietecknande sicko på nattetid. Queer och kaotisk romantiker.

Vad gör du för serier och hur började det?
Den gemensamma nämnaren för många av mina verk är nog den lesbiska blicken, annars gör jag vad jag känner för stunden. Och i mangastil såklart.

Jag har sedan barndomen tyckt om att skapa bilder och fascinerades tidigt särskilt av japanska serier. Efter studenten gick jag en bildkurs på ett universitet där jag träffade gästläraren Ola Skogäng som motiverade mig att ta tag i serieskapandet. Några år efteråt började jag på hans serieskola i Skellefteå. Då påbörjade jag mitt långstidsprojekt, MMA-serien OCTAGO!. Den är vad du hade fått om Ulf Malmros regisserat en lesbisk Rocky-film. Hittills har den 6 sidor långa piloten fått bra bemötande, så det känns lovande för framtiden.

Vad kommer du sälja på Malmö Seriefest?
Min 24-timmars-sci-fi-serie, en smygkik i första kapitel av OCTAGO!, samt även andra seriezines och krimskrams som knappar och klistermärken.

Vilka tips vill du ge till någon som vill börja göra serier och fanzin?
Så länge sidantal kan delas med 4 så bara gör din grej! Håll koll på det praktiska och gå sen bananas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.