2023-08-21

Intervju med fanzinisterna: Svalan Sörblom!


Berätta lite om dig själv, vem är du?
Jag heter Svalan Sörblom. Jag började teckna serier när jag flyttade ner till Malmö från Stockholm för att plugga serieteckning på Universitetet (dåvarande högskolan). Jag har tecknat så länge jag kan minnas men var inte på det klara med vad jag vill göra av mitt intresse. Efter sex månader var jag helt säker på att det var serieteckning jag skulle hålla på med och att jag absolut inte skulle flytta tillbaka till Stockholm. Så här sitter jag nu, sex år senare och experimenterar med olika former av bildberättande.

Vad gör du för serier och hur började det?
Jag har mestadels gjort korta, ordlösa serier men har nyligen börjat skriva vad som förhoppningsvis kommer bli en längre serieprojekt. Under hösten är jag med och undervisar på kursen Serieteckning och visuellt berättande på Malmö universitet, samma kurs som väckte mitt serieintresse när jag först kom till Malmö.

Vad kommer du sälja på Malmö Seriefest?
På Seriefest kommer jag sälja mitt fanzine ”Platsen vi avtalade” tillsammans med vykort, posters och klistermärken.

Vilka tips vill du ge till någon som vill börja göra serier och fanzin?
Mitt tips till dig som vill göra serier och fanzines är att rita och skriva mycket. Tänk inte på att det ska bli något särskilt, samla bara på dig alla ideér som poppar upp. Plötsligt kanske du hittar något bland alla skisser och anteckningar som kan bli en berättelse. Serier kan se ut på väldigt många olika sätt och det finns inget ”rätt sätt” att göra serier på, det viktigaste är att du hittar något som känns angeläget och lustfyllt för dig att arbeta med

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.