2023-08-15

Intervju med Fanzinisterna: William Sulka!



Berätta om dig/er. Vem är du/ni?

Jag heter William, jag är en serietecknare och konstnär från Finspång, nu bosatt i Kirseberg. Jag jobbar på posten, spelar smash bros och äter kex och håller på!

Vad gör du för serier och hur började det?
Jag gör serier om mitt liv, på olika vis.
Jag började på allvar med serietecknandet runt 2010 efter att ha praktiserat på galago och plöjt igenom hela deras lager. Mycket inspirerande! Först försökte jag mig på satir, men det tog ett tag innan jag hittade rätt; nu gör jag serier om grejer jag tänker på, olika våndor och tankar som måste komma ut, eller bara nåt som känns kul och lagom dumt.

Vad kommer ni sälja på Malmö Seriefest?
Jag säljer ett fanzine med några av mina samlade serier från de senaste tio åren, samt ett gäng konsttryck! Kanske något original får följa med också.

Vilka tips vill du/ni ge till någon som vill börja göra serier och fanzin?
Gör det lätt för dig att komma igång! Så låg tröskel som möjligt, har du ett gammalt kuvert och en blyertspenna duger det ofta lika bra som en Ipad pro så länge du har en bra ide. Eller det behövs inte ens en bra idé, ofta vet jag inte var en serie ska sluta. Jag börjar rita och hoppas det dyker upp en poäng längs vägen. Och förvånansvärt ofta gör det det! Och när det inte dyker upp en poäng, jaha, det var oftast kul att hålla på ändå. Jag har ofta lagt onödigt mycket ork på att få saker att se ut som jag vill, bara för att sen inse att det blir bättre när jag slutar skissa och bara går bananas. Kör bara kör!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.