2018-02-25

Intervju med fansinisterna: Anette Bengtsson!



Berätta lite om dig själv, vem är du? 

Anette Bengtsson heter jag. En serienörd som oftast går under namnet DotsAndSwirls på sociala medier, är 30 år och från södra Skåne. Recenserar serier för seriefanzin.se och tidningen Bild & Bubbla. Har dessutom äntligen skaffat mig en liten webbutik och håller på att starta en Youtube kanal.

Vad gör du för serier och hur började det?

Min första lite längre serie tecknade jag under sista året på gymnasiet. Tidigare hade jag bara ritat bilder och skrivit berättelser, men inte satt ihop de två. Några år senare började jag på serietecknarskolan Serios och efter det gick jag både första och andra året på Serieskolan i Malmö. Jag har varit med i och varit redaktör för ett antal serieantologier, bland annat Freya - Sequential Love Stories och Frey - A Romantic Comic Collection.
Oftast har mina serier en kärlekshistoria som grund, men jag tycker om att ha med mycket humor, action och rörelse. Det jag tycker mest om är att skriva berättelsen, utforska karaktärerna och deras känslor i olika situationer, och att tuscha alla sidor med bläck och pensel.

Vad kommer du sälja på Malmö Seriefest?

Förhoppningsvis har jag med mig mitt allra första (!) självbiografiska fanzin som handlar om en incident som jag aldrig berättat för någon om som inträffade på min studentbal (nervös!). Kommer även att ha med mig fanzin av min webbserie Cover-up!, ett par serieantologier jag deltagit i, samt målarböcker, nyckelringar och klistermärken med sphynxkatter på.

Vilka tips vill du ge till någon som vill börja göra serier och fansin?

Börja smått. Tänk igenom vad du vill berätta. Skriv eller skissa ner det och visa någon du litar på och fråga vad de tycker, det hjälper dig att växa.
Och ge inte upp. Allt som är värt att ha tar tid.

Vill du läsa mer om utställarna? Gå in under fliken Fansinförsäljare så hittar du deras presentationer och hemsidor!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.