2018-02-20

Intervju med fansinisterna: Emelie, Debora, Andreas och Mirelle!


Berätta lite om er själva, vilka är ni?

Vi är fyra elever på Östra Grevies folkhögskolas konstgrafiska linje, utanför Malmö. Vi jobbar med äldre grafiska trycktekniker så som kopparetsning, träsnitt och screentryck och integrerar dessa i vårt serieskapande. 


Vad gör ni för serier och hur började det?

Emelie: Jag började rita serier i gymnasiet när en ny linje startade  på min skola, det blev ett enkelt sätt att hantera och skratta åt olika situationer och jag började göra seriedagbok ganska fort.

Debora: Jag gör satiriska enrutingar, och det började med en drivkraft att förbättra samhället i en bättre riktning med det vertyg som står mig närmast -konsten. Jag jobbar just nu på en politiska ABC-bok som jag fått Lunds kulturstipendium för. 

Andreas: Lite mörka, lite absurda. Läste så mycket serier att jag tyckte jag kunde göra det bättre själv. det kunde jag inte.

Mirelle: Jag gör skräckserier i historisk miljö. Jag gick serie -och bildberättar-programmet på Högskolan i Gävle och har efter det vunnit Uppsala Comix serietävling med serien BLOT.


Vad kommer ni sälja på Malmö Seriefest?

Vi kommer alla ha ett varsitt fansin och posters i koppar -och screentryck, linoleum -och träsnitt samt tygkassar.


Vilka tips vill ni gen någon som vill börja göra serier och fansin? 

Emelie: Bestäm vad du vill fokusera  på, vad det ska handla om och skriv ner innan du börjar rita, sen är det bara att göra!

Debora: Illustrera en text du tycker om eller skriv en berättelse till en bild. Ett annat sätt kan vara att utgå från valfri karaktär, en uppgift för karaktären samt ett hinder. Sen brukar resten komma av sig självt. Lycka till!

Mirelle: Läs mycket serier, studera uppbyggnaden och håll serieskapandet enkelt till en början. Läs Understanding comics av Scott McCloud. delta i 24-hour comics day. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.