2019-02-26

Intervju med fansinisterna: Sara Bayrami!


Berätta om dig själv, vem är du?

Jag är främst konstnär och illustratör, men har de senaste året fokuserat mer på att utvecklas mer inom serier som är ett sådant fantastisk medie!  

Jag är nu studerande på distansterminen serieteckning på Skarpnäcks folkhögskola samt studerar retorik vid sidan av. Under min termin på Skarpnäck kommer jag fokusera på att utveckla min nästintill självbiografiska serie som handlar främst om barnfattigdom, ett ämne som bör diskuteras så mycket mera. Sanningen är dessvärre, att ja, det finns barn i ekonomisk utsatthet i Sverige.
  
När jag inte studerar eller stressar över min vardag spenderar jag min tid på secondhand, med vänner samt i naturen. Hemmakvällar med nära vänner, vin, brädspel och snacka skit är inte fel det heller.  

Vad gör du för serier och hur började det?

Jag är relativ ny i mitt serieskapande, har aldrig blivit klart med några av mina tusentals serie projekt framtill nu. Har så mycket jag vill berätta men också så mycket att lära mig först!
Min första zine vid namn ”Andas” är ett hopplock av serier jag gjorde under min termin på Örebro Konstskola, med Sara Olausson som lärare. En zine jag kommer fortsätta med och utveckla till en längre grafisk novell. Längre serier om relationer är något som tilltalar mig, jag älskar konceptet att man lär känna karaktären/karaktärerna riktigt på djupet och något jag vill arbeta mer med.  

Vad kommer ni sälja på Malmö Seriefest?

Jag kommer sälja min zine ”Andas” med en begränsad utgåva, mina mängder av färgglada prints/posters där det kommer förekomma lite naket och förhoppningsvis några frimärken. Välkomna!
  
Vilka tips vill du/ni ge till någon som vill börja göra serier och fansin?

Skissa, skissa och skissa. Ha med er skissboken och skissa var ni än är. Jag har själv märkt att många av mina bättre idéer kommer då jag inte har möjlighet att skriva ner dem, så mitt tips är att alltid ha penna och papper med sig. Likaså, om du har möjlighet, prata och bolla dina idéer med nära och kära. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.