2015-03-15

Intervju med fansinisterna: Anette Bengtsson

Anette Bengtsson är en serietecknare från Österlen, Skåne. Medlem i Dotterbolaget. Medredaktör till den kommande antologin Freya. Medverkande i diverse antologier och tecknar webbserien Cover.


Berätta lite om dig. Vem är du?
Anette heter jag. Kommer från en liten by på Österlen och går just nu andra året på Serieskolan i Malmö där jag ritar min Boys' Love webbserie Cover-up!
Jag är även en av redaktörerna till kommande antologin Freya - Sequential Love Stories, en samling kärlekshistorier mellan personer inom det kvinnliga spektrumet som släpps till Stockholms Internationella Seriefestival 2015. Tidigare har jag bland annat medverkat i ett par volymer av Swedish Comic Sin och diverse självpublicerade fanzines.

Vad gör du för serier och hur började det?
Jag har alltid ritat och skrivit små berättelser. Men innan 2006 hade jag aldrig ritat serier.
Den första jag någonsin ritade var en kort magical girl serie som jag gjorde som gymnasieprojekt. Den var starkt influerad av Sailor Moon. Därefter ritade jag nästan ingenting alls på två, tre år p.g.a. plugg och 4-6 timmars pendlingstid varje dag (verkligen inget jag rekommenderar). Till slut fick jag nog. Tog mitt pick och pack och drog till Vingåker och började på den lilla serieskolan Serios. Skaffade vänner som jag alltid kommer att älska, lärde mig massor och fick framför allt rita, varje dag! Lyckades sen komma in på första året på Serieskolan i Malmö. Nu, några år senare, går jag andra året där och får jobba på mina egna projekt.
Jag inspireras fortfarande av manga, men också av amerikanska superhjälteserier och en hel del olika webbserier medan jag försöker finslipa min egen stil. Oftast ritar jag kärleksberättelser med action inslag.
Och jag älskar fortfarande Sailor Moon.

Berätta om de fansin och saker du kommer sälja på Malmö Seriefest?
Jag kommer att ha med mig Swedish Comic Sin volym 3 och 4, samt fanzinet Hållplats, en 24 timmars serie jag ritade i höstas. Hållplats handlar om Signe som blir påkommen med att stirra på världens coolaste tjej på pendeltåget.
Dessutom kommer jag promota min webbserie Cover-up!

Vilka tips skulle du vilja ge till andra som vill börja teckna serier och göra fansin?
Allt tar alltid längre tid än du tror. Se till att planera bra, så att du inte behöver slarva dig igenom det sista innan en deadline och riskera att inte bli nöjd. Rita mycket och ha framför allt roligt när du gör det!


Läs mer om Anette och de andra fansinförsäljarna under fliken ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.