2015-03-23

Intervju med fansinisterna: Robert Pettersson

Robert Pettersson är en serietecknare och fansinrecensent från Hälsingland med ett flertal fansintitlar och redaktörsskap under bältet.


Berätta lite om dig. Vem är du?
Det går nog enklast att sammanfatta mig som en som inte kan låta bli att ägna sig åt kreativt arbete. Förutom allt som har med serierna att göra så håller jag även på med fotografi, graffiti och gör tv-spel med starka influenser från 8-bitseran.
När det kommer till seriekultur så går jag verkligen igång på fansinen och det hantverk som omgärdar det. Att gå på "skattjakt" bland borden på en seriefestival tillhör verkligen en av mina favoritsysslor, och att få träffa någon som omsorgsfullt skapat en egen trycksak och diskutera det är inget mindre än underbart.

Vad gör du för serier och hur började det?
Då jag tar mig tid att göra längre serier blir det ofta långsamma, melankoliska självbiografiska serier, medan jag även har en tendens att spotta ur mig ganska äckliga skämtteckningar mellan varven.

Min egentliga seriekarriär började med det första numret av mitt fansin "Robe Garden", som jag gjorde som projektarbete på gymnasiet. Därifrån har det tuffat på vidare i stadig takt igenom två år på Serieskolan i Malmö, där jag verkligen hittade rätt. Innan var jag en som gillade att rita och greja med lite allt möjligt kreativt, men under skolgången fastnade jag verkligen för serierna och blev Serietecknare på ett helt annat sätt än förut.
Jag förälskade mig i fansinkulturen och under dom intensiva åren på skolan gjorde jag två nummer nummer av mitt eget fansin "Robe Garden", träffade min radarparskollega Robin "Rob" Larsson och bildade "Rob & Bob", gjorde den grafiska novelletten "Vid isens kant", var redaktör för serieantologin "Serier mot rasism" samt fick serier publicerade i Galago och ett antal andra tidningar.

Efter Serieskolan har mitt seriearbete fokuserats på att driva serietidningen "Rob & Bob med vänner", samt på arbetet med en serieroman om det vardagliga livet för människorna som bodde i små jordbruksorter i Hälsingland under 1900-talets början.

Berätta om de fansin och saker du kommer sälja på Malmö Seriefest?
Förutom mina egna fansin med samlade serier så kommer jag att ha med mig "Rob & Bob med vänner", som är en serietidning där jag och Robin Larsson samlat det som vi anser är dom bästa serierna från Sverige och våra grannland. Det är öppet för vem som helst att skicka in serier till vår tidning och vi läser och svarar på allt som kommer in. Ett av våra mål är att lyfta fram duktiga fansinister som ännu inte nått så stor publik och förhoppningsvis kan jag träffa nya duktiga serieskapare på Seriefest. Kom gärna förbi och fråga mig om du undrar något!

Vilka tips skulle du vilja ge till andra som vill börja teckna serier och göra fansin?
Kör bara!

Det finns alltid något sätt att få fram det du vill berätta och det bästa du kan göra är att helt enkelt sätta igång och se vad det blir. Enligt mig så finns det mycket att hämta i det amerikanska uttrycket "Learning by doing", vilket i det här fallet skulle kunna översättas till "Sätt igång att göra serier och lägg inte av, så kommer kunskaperna att komma så länge du håller på".

Om du inte vet var du ska börja kan det vara värt att testa att sätta upp begränsningar för dig själv. Testa att använda bara en viss sorts penna eller pensel, svartvitt med eller utan gråtoner, färgläggning med en hårt begränsad färgskala, ett visst rutsystem på sidorna eller ett maxantal för hur många sidor eller rutor din berättelse ska vara. Experimentera tills du hittar ett arbetssätt som fungerar för dig och som får fram det du vill berätta.
Jag har provat många olika arbetssätt och vet att om jag vill få fram en väldigt knasig humorserie så är det väldigt passande för mig att göra den som en 24-timmarsserie där jag tillsammans med vänner hittar på manuset allt eftersom jag tecknar serien. Om det däremot är något allvarligt självbiografiskt jag vill berätta så försöker jag att ägna mycket tid åt att skriva ett manus i ensamhet, för att verkligen kunna vrida och vända på mina minnen.

Ett sista tips: Om det blir fel någonstans längs vägen ska du inte bli avskräckt. Det är det bara att ändra tills det blir som du vill och sedan fortsätta igen. Vet du inte hur du ska göra kan du alltid fråga någon om råd. Det viktigaste är att inte lägga av.


Läs mer om Robert och de andra fansinförsäljarna under fliken ovan!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.