2015-03-24

Intervju med fansinisterna: Ola Forssblad

Home Made Comics är ett premiumfanzin som ges ut av Ola Forssblad sedan 1990. 
 
 
Berätta lite om dig. Vem är du?
– Jag heter Ola Forssblad och gör serier och ger ut antologifanzinet Home Made Comics. Är journalist och formgivare och jobbar med tidningar som art director till vardags. 

Vad gör du för serier och hur började det?
– Jag gör mest en sorts självbiografiska tramsinformationsserier med olika uppräkningar. Jag började teckna serier och ge ut fanzin i slutet av 1980-talet och gav ut hur mycket som helst under ett par år. Det hela startade med att jag gjorde en serie till Svenska serier, som naturligtvis refuserades. Jag återupptog tecknandet och fanzinutgivningen 2013 efter ett uppehåll på nästan 20 år. 

Berätta om de fanzin och saker du kommer sälja på Malmö Seriefest?
– Om logistiken fungerar har jag med mig purfärska Home Made Comics #15, 238 sidor salig blandning av 39 serieskapare. Boken är till större delen i färg, det kommer att bli apfint. Du kommer också att kunna köpa #14 från 2013, ett vintagefanzin från 1994 och lite krafs som vykort, klistermärken och knappar.  

Vilka tips skulle du vilja ge till andra som vill börja teckna serier och göra fanzin?
– Gör en kort serie. Gör en till. Och en till. Samla ihop. Hitta på ett kul namn. Rita en logga. Gör ett fint omslag. Sätt ihop och tryck. Hetsa alla att köpa. Upprepa. Jag tror det viktiga är att komma loss och bara göra, att inte vänta på att inspiration och färdighet ska komma från ingenstans. Du lär dig berätta genom att berätta. Du lär dig teckna genom att titta och teckna. Teknikaliteter plockar du upp på vägen. Har du svårt att komma igång utan deadline? Bestäm att du ska skicka in något till exempelvis nästa nummer av Home Made Comics.
 
 
Läs mer om Ola och de andra fansinförsäljarna under fliken ovan!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.