2023-08-26

Intervju med fanzinisterna: Disa Wallander och Ebba Gideon Sörman!


 

Berätta lite om er själva, vilka är ni?

Disa: Jag är serietecknare och zineskapare. Tillsammans med Ebba Gideon Sörman och Julia Balke har jag varit med och startat Stockholm Zine Fest som hade sin första upplaga i februari i år. Så nu är jag även organisatör! Utöver det så gillar jag att hålla på med hantverk, testa olika material och tekniker och lära mig nytt. Ibland blir det en del av mina serier, ibland inte.

Ebba: Jag är serietecknare som bor och  är verksam i Stockholm. Organiserar Stockholm Zine Fest tillsammans med Disa Wallander och Julia Balke. Jag gick ut projektåret på Serieskolan i Malmö 2022 och saknar Malmö massa! Kul att Malmö Seriefest är igång igen!

Vad gör ni för serier och hur började det?

Disa: Jag tycker att det är så svårt att beskriva ... det började med att jag gjorde mycket humorserier, strippar och enrutningar mest. Sen har det blivit mer uppblandat med poesi, eller hur man nu ska beskriva det. Även när jag gör längre serier så brukar det inte finnas någon direkt handling utan jag är mer intresserad av språk, ordlekar, arbsurditeter. Jag tror att det fortfarande är roligt ibland men jag har inte längre som mål att skriva punchlines. 

Ebba: Jag ritar mest självbiografiska serier och det var nog så allt började för mig. Att jag läste massa självbiografiska serietecknare som Julie Doucet, Aline Kominsky-Crumb eller Coco Moodysson och kände att det var något som passade mig så bra. Senaste tiden gör jag kanske lite mer flytande eller poetiska serier än när jag började.

Vad kommer ni sälja på Malmö Seriefest?
Disa: Jag kommer att ha med mitt senaste zine "Baby, you are fine!", några ex av min bok "Becoming Horses", antologier som jag är med i, en del risotryck och kanske någon sista-minuten-surpris om jag hinner!

Ebba: Mitt fanzine ”Misslyckas,misslyckas” och kanske mitt senaste fanzine ”På dagen och på natten” om jag hinner trycka upp fler exemplar :).

Vilka tips vill ni ge till någon som vill börja göra serier och fanzin?
Disa: Investera i en svängbar häftapparat! Väldigt mycket smidigare än en sån jättelång häftapparat. Lätt att ha med sig på zinefestival om man inte blivit helt färdig i förväg.

Ebba: Jag tyckte det tog ganska lång tid att liksom hitta rätt i mina serier (obs håller fortfarande på). Det är så jobbigt att vara lost! Men rita på med material som du gillar eller funkar för dig och ditt skapande på något sätt. Då är det liksom roligare på vägen.

Att verkligen göra klart något, att sätta ihop och trycka upp en serie eller ett fanzine har varit jätte viktigt för mig. Som att jag tar mig själv och mitt skapande på allvar. Hellre klart än perfekt :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.