2023-08-31

Intervju med fanzinisterna: Karin Hjalmarsson!

Berätta lite om dig själv, vem är du?
Jag heter Karin Hjalmarsson, är konstnär, grafiker och serieskapare verksam i Malmö. Jag är medlem i det feministiska seriekollektivet Dotterbolaget, och jobbar även som bibliotekarie.

Vad gör du för serier och hur började det?
På Serieskolan i Malmö gjorde jag många korta självbiografiska serier samt påbörjade ett längre serieromanprojekt. Jag publiceras då och då i tidskriften Galago med utdrag ur längre projekt och kortare serier i olika konstnärliga tekniker. Just nu jobbar jag med både bild och text i grafiska trycktekniker som linoleum och träsnitt. Det var även så det började för mig med serieskapandet; att jag började kombinera bild och kortare texter i teckning, måleri och grafik, och experimentera med olika material. Det har fortsatt så.

Vad kommer du sälja på Malmö Seriefest?
Jag kommer att sälja fanzines, prints, vykort och grafiska tryck.

Vilka tips vill du ge till någon som vill börja göra serier och fanzin?
Börja med att prova runt med olika tekniker och hitta ett uttryck som känns roligt att arbeta vidare med i serieform. Gå med i eller starta upp ett seriekollektiv där ni är fler som kan stötta varandra och utforska mediet ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.