2023-08-17

Intervju med fanzinisterna: Viktor Engholm!



Berätta lite om dig själv, vem är du?
Jag heter Viktor Engholm, jag tecknar även under namnet Viktormon online. 

Vad gör du för serier och hur började det?
Det mesta jag gör hamnar till viss del under eskapism, då sci-fi och fantasy är de genrer som intresserar mig mest, och jag har mest kul då jag får rita action och dramatiska ögonblick! Intresset för serier har funnits sedan jag var liten, men jag tror det var Dragonball som fick mig att göra det mer seriöst. Sedan dess har jag skapat flera olika serier som jag delat online, printat som fanzin och även gått på utbildningar för serietecknande. I 2022 blev jag medlem i Nosebleed Studio, och där började jag med min senaste serie.

Vad kommer du sälja på Malmö seriefest?
På Malmö Seriefest kommer jag ha med mig mitt senaste alster i fanzinform, Immortal Guardian: AEGIS, första kapitlet av min serie inspirerad av japansk manga och deras mecha-genre. Jätterobotar slåss mot jättemonster, men det handlar om så mycket mer än så. Hur reagerar mänskligheten, och ännu viktigare, kapitalismen, på ett så tydligt hot mot oss?

Vilka tips vill du ge någon som vill börja göra serier och fanzin?
Vill du själv börja med serier, det bästa du kan göra är att sätta penna till papper och börja rita. Det mesta kan du lista ut genom att teckna, och det är även det enda sättet att bli bättre på! När det kommer till fanzin så kan det bli krångligare, men det finns mycket tips online, och var inte rädd att testa och göra fel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.