2023-08-31

Intervju med fanzinisterna: Niki Hjort!

Berätta lite om dig själv, vem är du?
Mitt namn är Niki Hjort och jag är en mangainspirerad serietecknare. Jag sysselsätter mig för tillfället med att studera japanska på universitetet och sen tecknar jag serier på fritiden. Jag tycker även mycket om grafisk formgivning och har både publicerat mina egna fanzine/böcker samt deltagit i antologi-projekt genom åren.

Vad gör du för serier och hur började det?

Mina serier är ofta baserade på mina egna drömmar och jag ritar gärna i en ”shoujo-stil” inspirerad av japansk manga! Jag tycker mycket om att skriva berättelser med fokus på karaktärernas relationer till varandra och mina favoritgenrer är romans, fantasy och lite inslag av skräck. Jag började rita serier runt 2009 (efter att ha blivit otroligt inspirerad av den så kallade ”mangavågen”) och har fortsatt ända sedan dess… Det är det absolut bästa jag vet!!

Vad kommer ni sälja på Malmö Seriefest?
Jag kommer att sälja min bok Howlglint som jag självpublicerade sommaren förra året, samt lite annan merch så som stickers, enamel pins och prints.

Vilka tips vill du/ni ge till någon som vill börja göra serier och fanzin?
Det absolut viktigaste för en nybörjare i serieteckning är att försöka rita många små korta serier innan du ger dig an en stor lång berättelse. Jag ritade bara kortserier i nästan 10 år innan jag kände mig redo för ett långt kapitelprojekt, och även då var det väldigt svårt att slutföra. Men att göra klart en serie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.