2023-08-17

Intervju med fanzinisterna: Patos!


Berätta lite om dig själv, vem är du?

Patos grundades 2023 av serieskaparen Adrian Malmgren för att skapa en platform där indie serieskapare kan bygga ett sammanhang och promota queer fantastik tillsammans. Patos samlar serieskapare som gör längre fantastik inom genrerna fantasy, sci-fi, äventyr och skräck som inte ryms inom svensk mainstream. Detta inkluderar även queer erotik.

Vad gör du för serier och hur började det? 
Jag har själv publicerat queer sci-fi sedan 2013 (vilket varit svinkul) men tyvärr ensamt i perioder. Som en del av mitt frilansande har jag arbetat som kulturpedagog och folkhögskolelärare med fokus på serier. Därför vill jag skapa en plats där likasinnade kan stötta varandra utifrån egna erfarenheter, men även som en plats där vi kan ge varandra feedback i processen. Att samarbeta och göra saker tillsammans möjliggör även en större spridning av det vi skapar. Att göra längre serier inom genrer som inte platsar på den svenska seriemarknaden är tufft, och det tar tid om det ska bli något som går att ge ut. Därför behöver vi varandra. Patos betyder känsla, och det är just det som jag vill samla på en och samma plats! Fantastik med känsla! Ett kollektiv med patos!

Vad kommer ni sälja på Malmö Seriefest?
Själv har jag (Adrian Malmgren) med mig fanzin från min sci-fi serier "Wicker is Fine!", Hansel Eldor har med fantasyserien "Empyrian", och mer därtill. Det kommer även finnas supersnygga stickers! Slutligen hoppas jag att dem som känner ett sug efter att bli en del av Patos vågar svänga förbi och prata! Jag söker efter fler tecknare som skulle kunna platsa hos Patos!

Vilka tips vill du/ni ge till någon som vill börja göra serier och fanzin?
Ha kul och kom ihåg: slow and steady wins the race.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.