2017-03-10

Intervju med fansinisterna: Ulrika Balla!



Berätta om dig själv, vem är du?

Jag är en lärarstudent i Linköping och gjorde min första serie när jag gick i gymnasiet 2011. Jag gillar att röra på mig, men för tillfället har jag precis sträckt ryggen för att jag ville pröva på dans, vilket är en påminnelse om att jag är otränad.

Vad gör du för serier och hur började det?

Jag har alltid gjort serier, men det var först 2011 som jag var med i en tävling och satte mina tekniker på prov. Jag vann inte, men fick mersmak för att börja göra alla mina idéer till verklighet. De serier jag gör är främst sött och gulligt drama, men allt eftersom jag blir bättre så börjar jag gå in mer på drama. Humor finns dock alltid och jag hoppas att det alltid kommer att finnas kvar.

Vad kommer du sälja på Malmö Seriefest?

Jag kommer sälja mitt fyrdelade fansine "Kung" som är en må-bra historia och sockersöt. Till det kommer jag även sälja min nyare "Pretty Robin" som har mer drama i sig.

Vilka tips vill du ge till någon som vill börja göra serier och fansin?

Jag tycker det är viktigt med serier att det finns en röd tråd genom hela handlingen. Att ha för många sidospår kan vara kul, men det kan vara svårt att få ett bra avslut om det ligger en massa frågor på marken som man inte orkar ta itu med. Som metafor kan man använda sig av ett hus; det är tråkigt när det är för prydligt som i en katalog, men för mycket saker kan göra det svårt att ta sig fram. Det ska se personligt ut och vara ett hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.