2017-03-17

Intervju med fansinisterna: Viktor Engholm!


Berätta om dig själv, vem är du?

Jag är en serietecknare sedan barnsben, gick först animationslinjen i Eksjö Gymnasium, sedan serie - och bildberättande på Högskolan i Gävle, och nuvarande serieskolan i Malmö! Jag kan inte få nog av att berätta historier!

Vad gör du för serier och hur började det?

Det mesta jag gör brukar luta åt äventyr, action och humor, men slängar av drama. Jag älskar escapism och jag vill gärna sprida den, för jag tycker det är viktigt i de tider vi lever i. Jag läste och gjorde egna serier väldigt tidigt i mitt liv, men det var inte förrän mangaboomen i Sverige, där jag fick tag på Dragon Ball och andra serier, som jag insåg att det kan vara en karriär. Jag började med min första webbserie när jag var 14-15, och har sedan dess alltid haft serier på gång.

Vad kommer du sälja på Malmö Seriefest?

Fanzintryck av de första sidorna av Roll Real Role, och andra fanzin jag gjort, en serieantologi jag är med i, och klistermärken med söta drakar! Håll utkik efter dom!

Vilka tips vill du ge till någon som vill börja göra serier och fansin?

Sluta fundera och gör det bara! Strunt samma om det inte blir som proffsen gör. Du skapade någonting, nånting som folk kan uppskatta och engageras av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.