2024-08-16

Intervju med Fanzinisterna: Anette Bengtsson Vargas/DotsAndSwirls

 

Berätta om dig. Vem är du?

Anette Bengtsson Vargas, eller DotsAndSwirls på sociala medier.
Jag är illustratör och serietecknare från Österlen och är nu senast aktuell med två nya illustrerade böcker för Rabén & Sjögren, Tvillingspanarna Silvermynten och Tvillingspanarna Fängelsegrottan, skrivna av Anna Jansson. Samt min nya egenutgivna (tredje) målarbok, Dream - A sphynx cat colouring book.


Vad gör du för serier och hur började det?

Jag gör lite olika slags serier. Mest antingen självbiografiska, äventyr, drama eller romantik.
Hur det började minns jag inte så noga. Har läst serier (Kalle Anka, Tintin, Asterix, Stål-Kalle, Spiderman osv) sen jag var liten. Och ritat har jag alltid gjort. Men börja rita serier "på riktigt" gjorde jag när jag kom in på serietecknarutbildningen Serios i Vingåker där jag gick i två år. Efter det kom jag in på Serieskolan i Malmö där jag gick både år ett och år två. Sen har det bara fortsatt.


Vad kommer du sälja på Malmö Seriefest?

Jag kommer att ha med mig ett par självbiografiska fanzin, Osynlig och Trasiga och ensamma ting, samt retro manga antologin Golden Garden och min målarbok Dream - A sphynx cat colouring book.
Samt lite klistermärken, tygmärken och pins.


Vem borde läsa dina serier?

Alla som gillar genrerna jag berättar i förstås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.