2024-08-08

Intervju med Fanzinisterna: Ivar Ferling & Anne Linn Christiansen


Berätta om dig/er. Vem är du/ni?

Jag heter Ivar Ferling. Jag är en illustratör, serietecknare och konstnär född och uppvuxen i Stockholm.

Anne Linn Christiansen, skräck/thriller serieskapare från Luleå som bor i Stockholm.


Vad gör du för serier och hur började det?

Ivar: Mina illustrationer och serier har en stilla och mystisk känsla och utspelar sig i svenska miljöer med inslag av surrealism och fantasi. Jag har alltid ritat, men mitt serieintresse började lite innan tonåren med superhjältar och manga.

Anne Linn: Jag började väldigt tidigt med serier, där jag hade stor inspiration från w.i.t.c.h. tidningarna. Det var stort fokus på älvor och personer med olika krafter. Idag handlar mina serier oftast om kroppen, sinnet, och problematiken med att vara människa. Jag älskar kontrasten av tyngre ämnen som porträtteras på ett gulligare och nästan barnsligt vis, eller tvärtom! Där övernaturliga moment fortfarande är närvarande.


Vad kommer ni sälja på Malmö Seriefest?

Ivar: Jag säljer prints, klistermärken och ex av en diktroman (skriven av Emilie Nicoles) som jag har illustrerat.

Anne Linn: Lite blandning av olika zines, prints av seriesidor och klistermärken!


Vem borde läsa dina serier?

Ivar: Om du gillar mystik, surrealism och svartvita bilder tror jag att du skulle gilla mina verk.

Anne Linn: Mina serier har oftast komedi, men kan vara stötande ifall man är känslig för skräck överlag. Därför tycker jag de är mer passande för tonåringar och uppåt som tycker om att reflektera över tyngre ämnen och känna den spänning som skräck kan innebära!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.