2024-08-21

Intervju med Fanzinisterna: Julia Magnusson


 


Berätta om dig/er. Vem är du/ni?

Jag heter Julia Magnusson, jag är just nu student vid lunds universitet där jag läser till bibliotekarie. Jag är också aktiv i atelje skrymslet, ett litet serietecknarkollektiv baserat i Malmö. Resten av mitt liv är höljt i mystik.


Vad gör du för serier och hur började det?

Som så många andra i min generation sveptes jag med i mangaboomen under tidiga tvåtusentalet och hittade serieteckningen genom det. Sen dess har mitt serieskapande drivit bort från mangan stilmässigt men kanske behållit konstformen något i berättandet. Jag utforskar många olika genrer och blandar där jag kan. Men temat brukar röra sig kring ensamhet och metafysik. Det händer också att jag försöker vara rolig.


Vad kommer ni sälja på Malmö Seriefest?

På mitt bord hittar man en del självbiografiskt, en del scifi och så diverse klistermärken och bokmärken.


Vem borde läsa dina serier?

Det beror nog lite på vilken serie det är. Mest har jag ju gjort serierna åt sig själv, så det är väl sådana som jag som borde läsa dem. Är man till exempel förvirrad och lite queer kan man nog gilla dem. Men det går också bra att vara nördig och kanske filosofisk. Egentligen så tycker jag väl att alla borde läsa mina serier men det vill väl alla?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.